Med en claybar kan du rense lakken på din bil HELT i bund.
Det skal du gøre særligt…
Når:
Du skal til at polere din bil.
For:
Det sikrer at der ikke er noget snavs tilbage i lakken, og dermed får du et væsentlig bedre resultat af din polering.
Hvad er en claybar
En claybar er en form for ler, der er udviklet til at fjerne snavs fra lakken af din bil.
Den kan fås i forskellige hårdheder, der passer til hvor “aggressiv” du gerne vil være mod lakken på din bil.
Som udgangspunkt kan du få den i 3 forskellige hårdheder:
Ud af de 3 ovenstående skal langt de fleste benytte en mellem Auto Glanz Claybar.
Kun hvis du har helt særlige behov bør du tage andet end end en mellem claybar.
Hvorfor benytte en claybar
En claybar (eller anden for for clay – f.eks. clay blok) er den eneste form for rengøring, der kan komme helt i dybden med rengøring af din lak.
Her bliver snavs hevet mekanisk ud af lakken.
Det er en god idé at bruge for at du får en helt glat lak uden urenheder.
Ulemper ved claybar
Brug af claybar kommer med én stor ulempe.
Ved brug af den (og på trods af at der benyttes clay lube / glidemiddel), så vil der danne sig små ridser i lakken ved brug.
Det betyder at du burde polere din bil efter brug af claybar.
En anden ulempe er i selve udførslen.
HVIS du taber du claybar mens du bruger den, så skal du smide den ud.
Da:
Risikoen for at du opsamler småsten og kører hen over lakken er alt for stor.
Det er derfor en fordel at dele din claybar op i flere dele inden du går i gang med at bruge den første gang:
Sådan bruger du claybaren
Når du skal benytte claybaren på din bil, må du IKKE bruge den direkte på lakken uden smøremiddel. Det vil øge risikoen for at ridse din bil væsentligt.
Derudover er det vigtigt at bilen er vasket grundigt lige inden at du benytter claybaren.
Vi anbefaler at du benytter Auto Glanz Lubed sammen med din claybar for at sikre glidemiddel nok til at udføre sikker claying af din bil.
Start med at dele din claybar op i 2-3 lige store dele.
Tag én del og form den som en pandekage. Det kan tage noget tid at ælte den sammen.
Er det meget koldt, kan du komme claybaren i varmt vand, det hjælper på at du nemmere kan forme den.
Hernæst skal du have trykket den ensartet flad.
Det gør du efter vore mening bedst ved f.eks. at benytte din forrude.
Kør med claybaren over ruden (sammen med lubed), indtil at du kan se at fladen er ensartet
Herefter kan du gå i gang med at bruge den på lakken.
Det gør du vertikale og horisontale bevægelser (aldrig i cirker).
Sørg for at der hele tiden er rigeligt med lubed på bilen når du benytter claybaren.
Tryk ikke hårdt men lad den i stedet kører gentagne gange over det samme sted på lakken.
Du ved du har kørt nok gange hen over det samme sted når:
Du kan se at overfladen er fri for uønskede partikler OG du ikke længere kan høre at der er snavs, der bliver samlet op.
Lyder det fortsat rugt og clybaren ikke glider hen over stykket på lakken, skal du altså køre lidt længere tid med claybaren på det område.
Behandling efter claybar
Efter du har kært med claybare skal du have skyllet al glidemidlet af.
Det gør du nemmest ved at spule bilen af med en hård stråle af vand fra slange eller fra en højtryksrenser.
Herefter er lakken helt ren.
Vi anbefaler at du efterfølgende gør i gang med en polering af din bil.
Alternativt at du giver den en gang lakforsegling.
Ofte stillede spørgsmål om claybar
- Hvilken claybar skal jeg vælge?
Til langt de fleste biler skal du vælge en claybar i medium hårdhed.
- Hvorfor skal claybaren smides ud hvis jeg taber den?Når du taber claybaren vil den opsamle snavs fra gulvet. Dette vil du tvære ned i lakken, hvorfor du bør smide claybaren ud.
- Hvorfor skal jeg bruge en claybar?En claybar kan hjælpe dig med at få lakken HELT ren, som du ikke kan få på andre måder.
0 kommentarer